Vytváření Enterprise

Prohlížíte příspěvek staršího data. Tento příspěvek pochází z roku 2011.

Obsah

V roce 1964 bylo vše, co dnes známe jako základ fenoménu Star Trek, zapsáno v hrstce ručně popsaných papírů, které přesvědčily studio Desilu, aby se s jejich autorem, Genem Rodenberrym, pustilo do produkce nového scifi seriálu. Tyto papíry popisovaly osud lodi USS Yorktown s posádkou 203 lidí vedenou kapitánem Robertem T. Aprilem. Výsadkové týmy se přenášely na cizí planety pomocí paprskového přenosníku, k udržování kontaktu s Yorktownem pak členové výsadku používali telekomunikátory a k obraně laserové zbraně.

I když se ve výsledku terminologie změnila, základy tohot multimiliardového fenoménu už byly pevně položeny. Když se pak v roce 1964 NBC rozhodla objednat pilotní díl seriálu Star Trek, byl také čas začít stavět star trekový vesmír.

USS Enterprise byla vypuštěna v roce 2245 a společnosti byla představena o nějakých 279 let dříve, 8. září 1966. A právě Enterprise, více než jakýkoli jiný technický předmět, představuje vesmír Star Treku. Její význam je podobný jako význam pana Spocka jako představitele její posádky. A stejně jako její vulkánský protějšek, i Enterprise v průběhu času měnila tvar, ale ne jméno, měnila své schopnosti le nikdy poslání, stejně jako posádku, přičemž si ale uchovala svůj charakter. Od svého uvedení do stažení, byla Enterprise vytvořená Mattem Jefferiesem obdivována miliony diváků a stala se inspirací, na základě které se Star Trek vyvíjel (zatím) po více než 40 let.


Matt Jefferies působil vprodukčním týmu Klasické série na pozici výtvarného ředitele a není tedy nijak překvapivé, že dostal i úkol vytvořit design lodi Enterprise. „Chtěl jsem, aby bylo to, co jsem pro Star Trek tvořil, tak praktické, jak to jen jde,“ uvedl Jefferies. „Viděl jsem, že to s tím seriálem Gene myslí vážně, ale už mi nebylo tak jasné, jak začít. Věděl jsem, že má být Enterprise to nejmodernější z budoucnosti, ale ve své podstatě šlo v tomhle úkolu na začátku jen o to najít ten správný tvar. Nevěděl jsem ale jak má vypadat.“ I když toho o své lodi věděl Roddemberry hodně, nikdy si ji nezkoušel představit v nějaké hmatatelné podobě, což celou situaci jen zkomplikovalo, protože nemohl Jefferiesovi ani naznačit, jakým směrem se ubírat. To jediné, co Jefferiesovi poskytl, byl seznam toho, co na lodi nechce vidět – žádné rakety, trysky ani plameny. Loď měla vypadat jako klasická scifi loď, ale neměla obsahovat nic, co by její design někam nutně časově zařadilo. „Gene popsal 100 – 150-člennou posádku, okolní vesmír, všechny ty úžasné rychlosti přepravy a řekl nám, že se nemusíme starat o gravitaci. Upozorňoval nás, že nechce žádná křídla, spoilery, žádné kourové stopy, rakety, ani nic podobného.“

Teorie, kterou v roce 1905 publikoval Albert Einstein, podle níž by mělo být možné létat vesmírem nadsvětelnou rychlostí a která nakonec byla podle Star Trek kánonu dokázána v roce 2063 Zephramem Cochranem, se také musela na vzhledu lodi odrazit. Warpový pohon je přesně sladěný orchestr chemie, fyziky a matematiky.

„Trochu mě zmátlo, když mi Gene řekl, že ta loď má mít warpový pohon,“ řekl Jefferies. „Řekl jsem si ‚co je sakra warpový pohon?‘ Ale tak nějak mi došlo, že má loď mít silné motory – velmi silné. To podle mě znamená, že by měly být mimo hlavní trup lodi. Udělal jsem si takový nákres, barevně, na jednu tabuli, a když jsem do dokreslil, bylo mi jasné, že už tady něco máme. […] A fungovalo to! Bylo to mnohem lepší než všechny ostatní návrhy a Gene s tím taky souhlasil.

Schválením tvaru lodi ale Jefferiesova práce zdaleka nekončila. Prosazoval myšlenku, že vzhledem k tomu jak nebezpečný vesmír je, neměla by se na vnějším trupu lodi nacházet žádná životně důležitá zařízení. To logicky znamenalo, že trup bude hladký. Ne každý ale s Jefferiesem souhlasil a ten tak musel svůj názor obhájit. „Pořád jsem musel odmítat nápady jiných lidí, kteří chtěli na vnějšek toho modelu něco přidat.“ Dalším plusem hladkého designu lodi byl fakt, že by mohla odrážet světlo – a proto byla také nakonec zvolena bílá barva trupu.

Jefferies je také zodpovědný za slavné registrační číslo Enterprise. „Chtěl jsem velmi jednoduché číslo, které by bylo snadno rozpoznatelné. Proto jsme se museli vyhnout číslům 3, 6, 8 a 9, takže jsem zkusil 1701, což se úplně náhodou celkem podobalo číslu mého letadla NC-17740.“ Poté, co bylo rozhodnuto ve věci registračního čísla, začal Jefferies s jeho obhajobou tám, že se jedná o sedmnáctý druh lodí Hvězdné flotily a že Enterprise je první zvého druhu, proto 1701.

Jeden ze základních kamenů vesmíru klasického Star Treku tak dostal jasnou podobu.