Jak restartovat Star Trek pro moderní TV
Článek přeložen z originálu na webu Forbes.com v říjnu 2011.
Dva moji kolegové, Erik Kain a Alyssa Rosenberg nedávno zveřejnili své názory na to, jak by podle nich mohl vypadat další Star Trek seriál. Tohle napsala Alyssa a Erik s ní do značné míry souhlasí:
„ | … a myslím si, že Star Trek by mohl fungovat nějak takhle: každá sezóna by se točila kolem nějaké dlouhodobé mise a všechny věci, které by se průběžně staly, některé vážné, jiné ne, by nabízely různé úhly pohledu na různá témata – jinými slovy, mohlo by se to podobat Buffymu. Ale je otázka, jak by ta vážná témata, plná optimismu o progresivní světské propojené vizi budoucnosti, zpracovala dnešní média, která jsou spíše zvyklá vyhýbat se citlivým politickým otázkám nebo na ně nahlížet kriticky. Ráda bych viděla show, která by obsahovala hlavní postavu ztělesňující někoho, kdo je „rehabilitovaný extrémista“. |
Včera v noci jsem si říkal, že nápad mých dvou kolegů už ale realizovaný je – a sice v seriálu Hluboký vesmír devět, který je podle mého nejlepší Star Trek seriál vůbec. Jde o jediný seriál, který podle mého opravdu bojoval s kulturními konflikty rozlehlými po celé galaxii, Federaci nevyjímaje. Jedno z jeho hlavních témat byl konflikt idealismu a pragmatismu – nebo snad extremismu a prosté obrany hodnot. Prostřednictvím svého příběhu prozkoumal dopady genetického inženýrství, náboženství, válečné morálky, terorismu, společenské bezpečnosti, konfliktů kapitalismu, klasických liberálních hodnot a mnohého dalšího.
Je to zatím zdaleka ta nejambicióznější Star Trek série a i když měla některé špatné epizody, nebylo to z nedostatku úsilí. Sice připouštím, že Nová generace má více skvělých epizod než DS9, ale kvalita epizod DS9 byla trvale na vyšší úrovni. A dle mého názoru není lepší scifi epizody než DS9 „In the Pale Moonlight.“
Ale otázka je, jakým způsobem bych si představoval návrat Star Treku na obrazovky.
A je to dobrá otázka. Tady je moje odpověď: dejte mi úplnou tvůrčí kontrolu a slušný rozpočet a nepustím do světa jeden Star Trek seriál – vypustím hned tři. Tři menší seriály – 32 epizod celkem, každý seriál s jednou sezónou. Cílem každého seriálu by bylo prozkoumat různé problémy Federace a vesmíru, který obývá, zatímco by se současně dále řešily klasické scifi a morální otázky. Tedy:
Star Trek: To Boldly Go (12 epizod na sezónu)
Tohle je vlajková loď celého projektu. Boldly Go se točí kolem nového kapitána vesmírné lodi Enterprise, který se na svůj post dostal poté, co kapitán Picard přijal povýšení na admirála. Tohle je Star Trek ze staré školy – Enterprise hledá ve vesmíru nový život a nové civilizace a odvážně se pouští tam, kam se dosud nikdo předtím nevydal. Půjde o většinou jednoepizodové příběhy, které ale budou podané moderním způsobem, a to v tom smyslu, že významné změny se seriálu doopravdy dotknou místo toho, aby bylo v další epizodě vše zase v normálu. Oživil bych tradici založenou v Klasické sérii v obsazování předních spisovatelů science fiction do tvorby seriálu. Mezi autory první sezóny by se řadili: John Scalzi, Wil Wheaton, Elizabeth Moon, Charles Stross, Cory Doctorow, Neal Stephenson, Neil Gaiman, Jo Walton, Ursula LeGuin, a tak dále. Návrhy můžete psát do komentářů.
Star Trek: Office of the President (10 epizod na sezónu)
Netrvalo by dlouho než by se tomuhle seriálu začalo říkat Západní křídlo: Nová Generace, ale to nevadí, o to mi vlastně jde. Jedna věc, která se mi na DS9 strašně líbila, byl ten pohled pod pokličku fungování vlády Federace. Myslím, že je čas nadzvihnout ji ještě víc. Jak vlastně vláda řeší problémy více než 150-ti členských světů? Jaké druhy ekonomických problémů vyvstávají v prostředí, kde jsou peníze překonané protože chudoba je překonaná? Jak jsou řešeny kulturní konflikty a občanské svobody? Má Federace politické strany? Myslím, že tyto příběhy, které jsme v televizi nikdy ve scifi kontextu neviděli, mají opravdový potenciál. A krásné na tom také je, že tenhle seriál může být taky levný. Jen silné herecké jádro a nějaké scény. Potřeba pro speciální efekty bude opravdu mizivá. Ale to zaměření na charakter může s sebou přinést silné příběhy.
Star Trek: Section 31 (10 epizod na sezónu)
Na tomhle kousku jsem si dal záležet. Kdybych měl vybrat z těch tří jenom jeden seriál, vybral bych si tenhle. Deep Space Nine do vesmíru Star Treku uvedla Sekci 31 – chladnokrevnou napůl oficiální rozvědku, která se stará o špinavou práci Federace. Hvězdná flotila přitom oficiálně stojí proti orgainzaci, neoficiálně s ní ale spolupracuje. To je dobrý motiv pro jasně zaměřený seriál. Tady je jeho návrh:
Wu Zhungazi je nejslibnější kadet Akademie za poslední léta. Na konci jeho závěrečného semestru se o Zhungazim nemluví jen jako o nejmladším absolventovi Akademie, ale dokonce i jako o hrozbě pro prvenství kapitána Kirka v držení titulu nejmladšího kapitána Flotily. Je tedy překvapivé, když v klíčový moment svých závěrečných zkoušek na Akademii – během výcvikového velení lodi – neuposlechne přímý rozkaz svého velitele, počemž je okamžitě vyloučen z Akademie. O šest měsíců později, když osamocen popíjí v baru, je Zhungazi rekrutován členem Sekce 31, podle kterého má ohromný potenciál. Zhungazi je pak odeslán na svou první misi, kterou splní na sto dvacet procent, což jen potvrdí jeho místo v celé organizaci.
Poté, na konci prvního příběhu, kontaktuje Zhungazi Rozvědku Hvězdné flotily, kterou informuje o tom, že úspěšně infiltroval Sekci 31. Následuje seriál plný intrik a etických dilemat, zatímco se Zhungazi snaí Sekci 31 rozložit zevnitř. Jeho odhodlání přitom podstoupí nejednu obtížnou zkoušku, když sleduje mnohdy čestné lidi, přesvědčené, že dělají pro Federaci tu správnou věc, i když ve skutečnosti páchají zločiny a rozšiřují bezpráví.
Propojení
Skvělá věc na tom mít tři samostatné seriály, každý o něčem jiném, je samozřejmě možnost je mezi sebou propojovat, přičemž každý seriál může žít svým vlastním životem. Prezident Federace například může čelit diplomatické krizi způsobené posádkou Enterprise na jedné s jejích misí. Enterprise může mít co do činění s důsledky mise Sekce 31, kterou nakonec Zhungazi zmařil. Stejně tak Zhungazi může zjistit, že člen Prezidentova úřadu předává informace členům Sekce 31. Ve vyprávení příběhu z různých úhlů pohledu je podle mého velký potenciál, přičemž to nemusí mít ani vliv na jejich celkový průběh, ani nemusí být nutné obsadit herce z více sérií najednou.
Tak bych tedy provedl reboot Star Treku – s využitím moderních dějových linií a tří různých úhlů pohledu na rozdílné aspekty života v budoucnosti. Jak by jste to udělali vy?