Subspace Star Trek fanklub
Subspace Star Trek fanklub

Historie Star Trek titulků

Logo, nebo titulek, chcete-li, je pro fenomén jako je Star Trek velmi důležité – jasně podle něj v obchodě poznáte knížku, kterou si prostě musíte koupit nebo hru, kterou už doma ale máte. Za čtyřicet let své existence nám Star Trek předvedl celou řadu různých způsobů, jak prezentovat název seriálu nebo filmu. Nový film JJ Abramse se pak co se loga týče do značné míry vrací k původní podobě písma (kterou ale dosti zásadně upravuje). Pro zajímavost se tedy pojďme podívat na různé typy log Star Treku.

Klasická série

Když pomineme bílý nápis, který pojmenovával epizodu „Klec“, se v celé TOSce objevuje prakticky jeden font, a to hned ve dvou barvách: bezpochyby tou známější je lehce tmavě žlutá, používaná ve dvou ze tří sezón seriálu. V poslední sezóně byla změněna na modrou, ta se ale narozdíl od žluté tolik neujala (ačkoli je toto modré písmo v současnosti používáno v sérii New Voyages / Phase II).

The Motion Picture

Návrat Star Treku, ještě ke všemu do kin, s sebou přinášel mnoho změn, kterým se nevyhnulo ani použité písmo. Tím byl v případě prvního filmu hrdě nazvaný font Galaxy, přičemž S a K byly v případě loga zvlášť protažené. Bílá barva užitá v původní verzi byla v DVD vydání Director’s Edition nahrazena do prostoru vystouplou zlatou.

The Wrath of Khan

Vzhledem k relativně malému úspěchu prvního filmu se od něj Khanův hněv měl podle producentů lišit pokud možno co nejvíce – to se samozřejmě netýkalo pouze uniforem nebo vzhledu Enterprise a jejího vybavení, ale i použitého fontu – v případě TWOK jde o font s prapodivným názvem Urwtnor (ano, opravdu se tak jmenuje).

The Search for Spock

V Pátrání po Spockovi se opět objevuje font Galaxy, tentokráte bez protažených písmen na krajích a s malým černým stínem. Třetí film je také jedinným, kde se nápis „Star Trek“ objevuje mimo otevřený vesmír.

The Voyage Home

Stejně jako u prvního a třetího filmu, i Návrat domů využívá předností fontu Galaxy.

The Final Frontier

Shatnerovo ego zjevně potřebovalo trochu podpořit, neboť pátý film, který vzal pod svá křídla, využívá výrazně tučnější verze fontu Galaxy s ještě výraznějším názvem filmu. V porovnání se zbytkem filmů s klasickou posádkou je trochu mimo…

The Undiscovered Contury

I poslední film s Kirkem na můstku zůstal u osvědčeného fontu – v tomto případě je to ale poprvé, co název filmu (který už zůstal stejně velký jako u Star Treku V) není napsaný verzálkami. Celé titulky jsou pak ještě podbarveny gradientem, který se, jak titulky ubíhají, postupně mění. Osobně mi titulky tohoto filmu příjdou velmi povedené.

Generations

S příchodem Nové generace do kin došlo samozřejmě i ke změne použitého typu písma – tím byl v případě prvního Picardova filmu Benguiat. Znaky jsou vybarveny modrým barevným přechodem a mezi nápis „Star Trek“ je od jména filmu oddělen poměrně tlustou čárou.

First Contact

First Contact využívá stejného fontu jako Generations, je to ale poprvé, co je název filmu napsaný větším písmem než „Star Trek“, který je v tomto případě dotažený do konce dvěma linkami po stranách – ty dodávají logu filmu mnohem větší optickou stabilitu.

Insurrection

Ve Vzpouře dochází ke změně fontu znova, tentokrát jde o písmo Elan. „Star Trek“ je malý a název filmu je protažený do výšky.

Nemesis

Nemesis vybočuje ze zajetých standardů ST fontů asi nejvíce – například zrcadlovým E ve slově „Nemesis“. Užitý font se jmenuje Exocet a je mimojiné užitý i ve hře Diablo.

Star Trek (2009)

Nový film se, nejspíš k radosti většiny lidí, vrací k původnímu písmu užitému v Klasické sérii. Proč taky ne – nese s sebou tradici, pozitivní energii a připomíná nám, jak jsme se do Star Treku dostali.

korax, 27-08-2010
blog comments powered by Disqus


Chystané akce